Irodaszer webáruház Hobbi kellékek webáruház Jégkár és horpadás javítás fényezés nélkül

Magyarország animált felhőképe

Útvonaltervező

Felhőkép

Főoldal / Motoros túrák / Motoros túra a Tisza-tó körül 2006

Motoros túra a Tisza-tó körül 2006

feltöltötte: Báró
feltöltve: 2012. szeptember 23.
túra ideje: 2006. július 08. - 2006. július 08.
túra hossza: 416 km
Útvonal

Albertirsa - Ceglédbercel - Cegléd - Abony - Szolnok - Csataszög - Nagykörű - Fegyvernek - Tiszaroff - Tiszabura - Abádszalók - Tiszaderzs - Tiszaszőlős - Tiszafüred - Poroszló - Borsodivánka - Négyes - Tiszavalk - Tiszabábolna - Tiszadorogma - Ároktő - Tiszacsege - Egyek - Tiszafüred - Poroszló - Újlőrincfalva - Sarud - Tiszanána - Kisköre - Tiszabura - Tiszaroff - Tiszasüly - Kőtelek - Csataszög - Szolnok - Abony - Cegléd - Ceglédbercel - Albertirsa

Túra leírása

A kellemes nyári meleg hétvége már elég indok volt arra, hogy egy motoros körtúrát szervezzünk a  Tisza-tó körül.

motoros túraA Tisza és az Alföld találkozásának ez a gyöngyszeme érdemes arra, hogy bármikor ellátogassunk ide gyalog-, kerékpár-, vagy akár egy motoros túra keretében. Magazinunk nyári számában már írtunk a Tisza-tóról, de nem nehéz okot találni arra, hogy újra és újra írjunk róla mindig más szemszögből, annyira sokszínű, és nem csak azért, mert itt születtem... Túránk, mint mindig, most is Albertirsáról indult kora reggel. Cegléden teletankoljuk járgányunkat, még akkor is, ha csak néhány liter hiányzik. Esetemben 3 liter hiánya már 100 kilométer mínuszt jelent, és sosem tudni, merre támad kedve "elbarangolni" az embernek. Magam részéről a csöndesebb, kisebb utakat részesítem előnyben, ezért most is, Abonyon át közelítem meg Szolnokot a 40-es úton. Nagyon jól motorozható, bár néhol még őrzi a "régi" 4-es betegségét, amelyet a túlterhelt kamionok és teherautók nyomvályúk formájában hagytak hátra. Szolnokot a Holt-Tisza előtti körforgalomból Csataszög irányába hagyjuk el. Néhány kilométer után egy elágazáshoz érünk, amelynél balra fordulunk Nagykörű felé. Itt kelünk majd át a Tiszán komppal, de előtte szétnézünk a községben. Már a község határában egy faragott tábla fogad minket "Köszöntjük Magyarország cseresznyéskertjében" felirattal. A 19. század végén a germersdorfi cseresznyét Petrovay György földbirtokos honosította meg, és itt alakult ki az ország legnagyobb összefüggő cseresznyése. Az idelátogatóknak már az úton befelé feltűnhet, hogy szinte nincs olyan kert, ahol ne állna egy méretes cseresznyefa. Ugyanakkor itt található a legnagyobb cseresznyefa-gyűjtemény is közel száz fajtával.

Az élő Tisza hullámtere a Közép-Tiszai Tájvédelmi Körzet része, homokos parttal és szabad stranddal. Az átkelő előtti gáton található tábla jelzi, hogy ezen a területen 2002-2004 között újratelepítették a hódokat Ausztriából és Németországból származó példányokkal. Egy falfirka szerint "védd a fákat, egyél hódot". Ez a szlogen elég bugyután hangzik, hiszen a hódok vajmi keveset ártanak a fáknak, de ha valaki mégis háborgatná őket, a tábla tanúsága szerint 50.000.- Ft eszmei értékkel rendelkeznek. A kompra várva igencsak elgondolkodtató látványt nyújt a parton található révészház, amelynek oldalán a tavaszi árvizek jelzik magasságukat. Elnézve a medrében nyugodtan hömpölygő "szőkeséget" hihetetlennek tűnik hogy ez a vízállás akár 10 métert is emelkedhet, és ha elszabadul, nincs emberfia aki útját állhatná. Átkelve a Tiszán, Fegyverneken keresztül vezet az utunk tovább. A község központjában, a kereszteződésnél balra fordulunk a 3216-os útra, amely végigvezet minket egészen Tiszafüredig. De addig még van néhány látnivaló az úton. 20 km után érünk be Tiszafroffra, miközben balról Tiszabő, jobbról Tiszagyenda mellett haladunk el. Az alföld egyhangúságát a gondozott és sajnos nagyon sok műveletlen, gazos terület látványa töri meg. A gólyák nagy csapatokba verődve sétálnak a területen, talán már ők is érzik, hamarosan útra kell kelniük.

Tiszaroff egy ápolt kis község benyomását kelti. Itt a felújított Borbély-kastélyt érdemes megtekinteni, illetve a község központjában található világháborús emlékművet, a katolikus és református templomot. Tiszaroffot elhagyva 7 km után Tiszaburára érünk. Eddig az Abony és Újszász közötti utat tartottam a legrosszabb minőségűnek, amelyet már nem lehet űberelni, (egyesek szerint ezen az úton mehettünk be Európába), de amit ezen a 7 km-es szakaszon tapasztaltam, hát embertelen. Itt már 40 km/h-s táblával is találkozni, és nagyon ajánlott betartani, sőt alámenni, ha nem akarunk idő előtt lengéscsillapítót cserélni járművünkön, vagy "leszakadt" belső szervekkel orvoshoz fordulni. Tiszaburán a 15. században épült templomot tekinthetjük meg. Valószínűleg horgászverseny folyhatott a Csónakázótón, mert rengeteg ember állt a partján horgászbotokkal. A csónakázótó mellett elfordulunk jobbra Abádszalók irányába. 13 km után a Nagykunsági-Öntöző-Főcsatornát elhagyva beérünk Abádszalókra. Az Abádot és Szalókot kettéválasztó Deák Ferenc úton érdemes lemenni a vízpartra. Itt található az Abádszalóki-medence, amely a maga 14 négyzetkilométeres felületével alkalmas a kismerülésű vízi sporteszközök számára. Itt megszokott látványt nyújt a vitorlás, jacht, vízibicikli sőt a jet-ski is. Lehet fürödni a szabad strandon, szerencsét próbálhatnak a horgászok, de akik madarakat akarnak megfigyelni a tó csendesebb részein azok is kielégíthetik kíváncsiságukat. Ha még van időnk, érdemes ellátogatni a Faluházba és a Babamúzeumba. Visszatérve a Füredi úton balra fordulunk, és az 5 km-re található Tiszaderzs felé vesszük az irányt jobb oldalunkon a Derzsi-legelők szegélyezik utunkat. Szalóktól Füredig egy nagyon jól motorozható úton haladhatunk. Tiszaderzsen három kastély is található, a Szilasy-, a Losonczy- és a Borbély-kastély. A tűzvészben elpusztult, 13. században a domonkos rendnek épült, román stílusú templomnak már csak a romjait tekinthetjük meg. A vadászok és horgászok szívesen keresik fel ezt a környéket. A Béke téren elfordulva jobbra, utunkat Tiszaszőlős felé vesszük.

Bal oldalunkon a Cserőközi-Holt-Tisza található. 6 km után egy elágazásba torkollunk, ahol balra fordulva 3 km után elérjük Tiszaszőlőst, majd újabb 7 km után elhaladva Pusztadomaháza mellett, a kegyeleti parkot érintve jutunk be Tiszafüredre. Terveink szerint Tiszacsegén mentünk volna át komppal Ároktőre, de a Csegei napok miatt nagy sorban állásra lehetett számítani (ami később be is igazolódott), ezért egy nyolcast leírva megfordítottuk az útvonalat. Tiszafüred nagyon sok látványosságot ígér, amelyre később visszatérünk egy másik cikk keretében. A 33-as főút Húszöles útnak nevezett része visz át a Tisza-tavon, amelyről csodálatos látvány tárul elénk. Ezen a szakaszon négy híd található. Az első a Holt-Tiszán a második a Tiszán a többi a tavon ível át. A bal oldalon a Hortobágyi Nemzeti Parkhoz tartozó Poroszlói-medence terül el, jobbra a Tiszavalki-medence, amelyben a Tisza-tavi madárrezervátum is található. Érdekes látványt nyújtanak a vasúti híd korlátján sorban ülő dankasirályok. Poroszlóra beérve a 33-as főút balra fordul és követi a tó partvonalát. A Pihenőparkot és a Tájmúzeumot elhagyva a szabad strand lejáratához érünk, amellyel szemben található a Borsodivánka felé vezető út, így a főútról lekanyarodva ebbe az irányba tartunk tovább. Mielőtt beértünk volna Ivánkára, a Csenekúti-tanya közelében egy gémeskút tetejéről a terepet szemlélő egerésző ölyvet sikerült lencsevégre kapni. Borsodivánkát elhagyva 26 km megtétele után - Négyes, Tiszavalk, Tiszabábolna és Tiszadorogma érintésével - jutunk el Ároktőre. Itt a tájház megtekintése lehet kirándulásunk célpontja, ahol a tájvédelmi körzet természeti, kultúrtörténeti értékeit ismerhetjük meg. A Tiszán átkelve Tiszacsegén a Csegei napok rendezvényeibe csöppenünk. A híres halászcsárdával szembeni területen és a Tisza parton kirakodó vásár és különböző programok várják az idelátogatókat. Érdemes időt szakítani a zsellérház és a középkori templomerőd megtekintésére. Következő célpontunk a 18 km-re lévő 33-as főút, amelyet Telekháza, Egyek és Félhalom érintésével érhetünk el. Itt a kereszteződésben található a Hortobágyi Nemzeti Park Nyugati bemutatóháza. Jobbra fordulva Tiszafüreden át Poroszlóra tartunk. Most átmegyünk a községen és a végén balra elfordulva Újlőrincfalván át a 7 km-re található Sarudon kötünk ki.

Ha itt tovább megyünk a Kossuth Lajos úton, elérjük a Kis-Tisza partot. Itt sárkányrepülő pálya, strand, kikötő és még jet-ski pálya is található. Visszatérve a község központjába, balra fordulva indulhatunk tovább a 15 km-re található Kiskörére Tiszanána érintésével. A katolikus templomnál balra fordulunk a Széchenyi útra. Ha tovább haladunk egyenesen, akkor a vízlépcsőhöz juthatunk el. Érdemes időt szakítani rá, nem mindennapi látványt nyújt. Akár megnéztük, akár nem hogy elérjük a 6 km-re lévő hidat, a Mátyás király útra kell rátérnünk. A hídon átkelve Pusztataskony érintésével jutunk el egy útkereszteződéshez, amelyet korábban már érintettünk. Itt balra fordulva újra kezdhetjük a körutat, jobbra haladva pedig visszatérhetünk kiindulópontunkra. A visszaút annyiban változott, hogy Tiszaroffnál kelünk át komppal a Tiszán Tiszasüly irányába. Az ártéren átjutva a község alatt elfordulunk balra és Kőtelek, Csataszög, Szolnok, Abony, Cegléd, Ceglédbercel érintésével jutunk vissza Albertirsára. Szöveg és fotók: Báró

Fotógaléria
Motoros túra a Tisza-tó körül 2006 Motoros túra a Tisza-tó körül 2006 Motoros túra a Tisza-tó körül 2006 Motoros túra a Tisza-tó körül 2006 Motoros túra a Tisza-tó körül 2006